رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:

مجلس و شورای انقلاب فرهنگی موارد متناقض تغییرات کنکور ۱۴۰۲ را حل کنند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر این که مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی باید تناقضات مصوبه اخیر ساماندهی سنجش و پذیرش که یکی از بندهای آن مربوط به تغییرات کنکور ۱۴۰۲ است، را حل و فصل کنند، گفت: سازمان سنجش قطعا در این زمینه ورود نخواهد کرد و صرفا به عنوان یک نهاد اجرایی، مصوبات نهایی را اجرایی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ به نقل از ایسنا؛ دکتر ابراهیم خدایی، در واکنش به برخی اظهارنظرهای متفاوت به اجرای مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی که از سوی شورای انقلاب فرهنگی تصویب و توسط رئیس جمهور ابلاغ شد، تاکید کرد: مصوبات مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سازمان سنجش آموزش کشور لازم الاجرا است و اگر اختلافی بین این دو نهاد در خصوص مصوبات وجود داشته باشد باید در سطح خود این دو نهاد حل و فصل شود و نهادی اجرایی مثل سازمان سنجش در این زمینه ورود نمی کند.

وی در این زمینه تصریح کرد: من نمی توانم اعلام کنم مصوبه مجلس شورای اسلامی قانونی تر است یا شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابراین ما فقط این مصوبات را بعد از طی مباحث حقوقی و استعلام ها اجرایی خواهیم کرد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر این که این سازمان هر آن چه را که مصوب و اعلام کنند اجرایی خواهد کرد، گفت: مصوبه اخیر سیاست ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش ورود متقاضیان به آموزش عالی که اخیرا از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد برای سازمان سنجش لازم الاجرا است. اما اگر در مباحث حقوقیِ این مصوبه، تناقضی با مصوبه مجلس شورای اسلامی پیش بیاید، این تناقض باید توسط خود نهادها حل شود. این که ما به عنوان سازمان سنجش اعلام کنیم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را اجرا می کنیم ولی مجلس را اجرایی نمی کنیم یا بالعکس،دارای بار حقوقی است. به همین جهت این موضوعات باید از در سطحی بالاتر از سازمان سنجش حل شود و تفاهمی بین نهادهای بالادستی اتفاق بیفتد تا سازمان سنجش در نهایت نتیجه آن را اجرایی کند.

دکترخدایی در پاسخ به این سؤال که آیا مصوبه اخیر شورای انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۲ قطعی است یا خیر، گفت: آن چه به سازمان سنجش اعلام شده همانی است که رسانه ها نیز اطلاع رسانی کردند که من نمی توانم بگویم اجرایی می شود یا نه. اما به طور کلی حتما هماهنگی هایی صورت خواهد گرفت تا به صورتی این تغییرات اعمال شوند؛ بر این اساس هر تصمیمی که گرفته شود سازمان سنجش دخالتی نمی کند و این تناقض ها در مباحث قانونی این مصوبه توسط مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی حل خواهد شد و دستگاه اجرایی آخرین سطحی است در این زمینه دخیل است.

وی با بیان این که تناقض های مصوبه اخیرا شورای انقلاب فرهنگی به زودی حل می شود، گفت: آنچه در خصوص کنکور ۱۴۰۲ تصویب کردند برای دوسال آینده است و تا آن موقع مشکلات حل خواهد شد.

وی در پایان با بیان این که ظرفیت ۳۰ درصدی پذیرش دانشجویان رشته های علوم پزشکی پیشنهادی بود که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب نشد، گفت: در مصوبه اخیر ابلاغ شده توسط رئیس جمهور این پیشنهاد نیز آورده نشده است.